fredag 5 april 2013

Odlingsklockor och kattskrällen...


Om man...som jag...har växter i trädgården som är en aning känsligare än andra...som typ kattmynta vilket funkar som opium för katter...och dessutom har kattskrällen...både mina och andras...vältrandes och ålandes i dessa på våren (och hela sommaren...om det är något kvar av dom då vill säga...myntan alltså...inte katterna) så kan man skydda dessa stackare...myntan alltså...från skrällena.





Självklart kan man köpa odlingsklockor men man kan också enkelt göra dem själv. Jag gjorde mina av kanin/kyckling nät och grövre ståltråd. Ståltråden formade jag till en lagom stor ring sen tog jag en tillräckligt stor fyrkant kanin nät. Ena ändan av fyrkanten surrade jag fast vid ringen så att hela 'skapelsen' blev som en cylinder. Sen formade jag toppen så den fick en midja och en liten 'krona'...
Nu gjorde jag ett antal sådana här snabbt medan jag schasade bort skrällena...men vill man lägga extra krut på dem så kan man ju spraya dom i någon trevlig färg och kanske knyta ett hampa rep i själva 'midjan'...jaa alltså...inte på kattskrällena utan på odlingsklockorna...






Inga kommentarer: